7.2.2013

YSIN JÄLKEEN

Aattelin tehdä vähän erilaisen postauksen tällä kertaa. Nyt, kun peruskoulu alkaa olla jo loppusuoralla, on valintojen aika. Mitä tehdä ysin jälkeen? Miksi haluan isona? Mä en noista kysymyksistä mene ihan kysymysmerkiksi (kuten moni muu), vaan mulla on suunnitelmat olleet aika hyvällä mallilla jo pitkän aikaa :-)

Molemmat vanhempani ovat käyneet lukion, joten itse asiassa mulla ei ole ollut mielessä ikinä mitään muita vaihtoehtoja. Lukio. Sinne mä meen ja sinne mä haluun. Piste. Nyt, kun sen aika tosiaan on ihan pian, niin aattelin että osaa teistä voisi kiinnostaa munkin suunnitelmat. Tai no ainakin mua kiinnostaa hieman selventää nää mun omat ajatukset tekstiksi, mustaa valkoiselle :-D Hihi, jos mun löpinöitä ei siis jaksa kuunnella, niin klikkaa vaan raksia tuolla ylälaidassa (tai mene surffailemaan mun kamaliin ensimmäisiin postauksiin, haha!)...


Mulla on koulu mennyt aina hirmuisen hyvin, vaikken töitä sen eteen ole tehnyt vielä paljoa mitään. Kuuntelen aina tunneilla ja teen läksyt, siinä se. Koetta ennen lukaisen alueen pari kertaa läpi, mutta esimerkiksi matikkaan, äikkään, enkkuun ja ruotsiin mä en oikeestaan lue edes nimeksikään. Fyssa on ehkä mun heikoin aine, jos joku pitäisi sanoa. Numeroita mä saan kuitenkin kaikista 9-10, ja oon siitä tietysti hirmuisen ylpeä :-)

Nyt mun tarkoitus olisi mennä siis lukioon ensi syksynä, jossa aion seuraavat kolme vuotta opiskella ja valmistua loistavin arvosanoin. Haluan paaaaljon uusia ystäviä ja oppia paaaaljon uusia asioita. Ootan siis lukiota todella, todella innolla! :-)

Aineita, jotka mua erityisesti kiinnostaa, ovat kemia, bilsa, matikka ja kielet. Kielet on ihan mun lemppareita ja luen tällä hetkellä englantia, ruotsia ja nyt kasilla aloittamaani ranskaa. Haluisin hirmuisesti osata puhua noita kaikkia silleen luontevasti ja arkisesti. Kielistä ei oikeesti ole ikinä haittaa - päinvastoin :-)

Lukiossa ajattelin ottaa pakollisten lisäksi sellaisia aineita, jotka ajattelin kirjoittaa ja joista siis olisi hyötyä jatko-opintoja varten. Haluisin tällä hetkellä opiskelemaan lääkikseen, hammaslääkikseen tai farmasiaan. Jokaiseen noista olisi hyötyä pitkästä matikasta, kemiasta sekä bilsasta, joten nämä kyseiset aineet aion aika varmasti kirjoittaa. Tossa pitkässä matikassa mulla voi tulla vähän ongelmia ja "eijaksaaaa" -fiiliksiä, mutta kovalla panostuksella selviän siitä ihan hyvin, oon siitä varma! :-)

Jeps, että semmosta. Nyt tuli kohtuullisen lyhyesti selitettyä mun opiskelusuunnitelmat - tai toiveet, jos ei niitä vielä suunnitelmiksi voi kutsua. Lukioon liittyviä vinkkejä ottaisin siis hirmumielelläni vastaan sekä tietysti muitakin suosituksia ja kaikenmaailman juttuja, mitä teillä nyt tuli mieleen tätä lukiessanne. Toivottavasti postaus oli mieleenne, sillä mun ajatuksia tää ainakin hieman selkeytti parempaan suuntaan :-)

Kivaa torstaita joka tapauksessa!

6 kommenttia

  1. Hehe musta tuntuu että sä oot kuullu multa jo aika paljon vinkkejä niin en ala niitä täällä uudelleen kirjotella ;) Mutta siis hyvältä kuulostaa haha ja tää postaus oli kyl tosi kiva! (:

    http://chocorosa.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo oon, kiitos tosi paljon! Voit olla varma, että tuun kyselemään vielä enemmänkin, hehe ;-)

      Hihi, kiva kuulla :-) ♥

      Poista
  2. Voin sanoa et lukio on hiton rankkaa, mutta superkivaa:) sun kannattaa tottua ajatukseen, että numerot tulee hiukan laskemaan itselleni tuli järkytys kun 10 olikin 8 :D pitkä matikka osaa olla tosi rankkaa ja työlästä, itse en pystynyt/jaksanut sitä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeps, niin oon vähän kuullut... kiitos kommentista :-)

      Poista
  3. ihanaa että sulla on noin selkeät suunnitelmat! :)

    oman kokemukseni voin lukion kakkosluokkalaisena kertoa ja mun oma henkilökohtainen mielipide on että lukio ei edes ole rankkaa! oon ihan samanlainen kuin sä kuvaukses perusteella, yläasteella numerot on 9-10 ihan vain pikkuisella panostuksella :) lukioon mennessä jännitin hirveästi tuota arvosanojen laskua mutta sellaista ei oikeestaan tapahtunut, muutamissa aineissa arvosanat laskivat kasiin mutta nekin oon saanut oikeenlaisella lukutekniikalla takaisin yseiksi!
    pitkässä matikassa ihan varmasti tulee just noita "ei jaksa"-juttuja mut se helpottaa kummasti kun saa muilta ryhmäläisiltä vertaistukea, kun muilla on myös sama juttu aina välillä :)

    mulle tuli hyvä mieli tästä sun postauksesta koska sun hyvän fiiliksen pystyy jotenki aistimaan ton tekstin kautta! ihanaa et odotat innolla lukiota, siellä saa paljon uusia kavereita todella helposti, opiskelu on mielenkiintoista ja ne koulun tapahtumat tuo kivaa yhteenkuuluvuuden tunnetta! ah voisin ylistää lukioo vaikka miten paljon! :) tsemppiä sulle ja toivottavasti pääset just sinne lukioon mihin haluut! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ihana Laura, et arvaakaan kuinka paljon tää sun kommentti piristi mun iltaa! Hihi, aivan ihana kuulla, kiitos hirmuisesti :-) ♥

      Poista

Piristä mun päivää :-)