2.6.2014

PARIISI: PÄIVÄT 1 & 2

Fi-nal-ly! Aattelin vihdoin ja viimein tarttua tuumasta toimeen ja kirjoittaa teille tästä Ranskan matkasta. Olin siis koulun matkalla Pariisissa 11.-16.4. (huups, mä tiiän...), joka järjestettiin A- ja B-ranskan lukijoille sekä tietysti kaikille muillekin halukkaille. Oon kyllä niin iloinen, että päätin lähteä mukaan.

Aattelin kirjoittaa tästä matkasta päivä kerrallaan, sillä haluan kertoa teille mahdollisimman paljon ja mahdollisimman tarkasti. Haluan myös kirjoittaa näistä kaikista tälleen päiväkirjamaisesti, joten jos ei täntyyppinen kirjoitustyyli kiinnosta, niin ainahan sitten voi katsella vain noita kuvia. Ja nehän sen fiiliksen välittää kaikkein parhaimmailla tavalla! No mutta, pitkää Pariisi-hehkutusta on siis luvassa.

Päivä 1

Perjantaina 11.4. oltiin siis sovittu tapaaminen klo 15 lentokentällä. Meitä oli suunnilleen 17 oppilasta, lähinnä ykkösiä, mutta myös muutama kakkonen. En itse asiassa ollut ollut yhdellä kurssilla (kuten lähes kaikki muut), joten en tiennyt matkasta oikeestaan yhtikäs mitään... Ohjelman saatuamme ongelmaa ei kuitenkaan enää ollut ja tajusin ekaa kertaa että hitsivie, mähän meen kohta keväiseen Pariisiin - how cool is that!! Viiden aikoihin lähtikin sitten lento kohti Orlyn lentokenttää, joka kesti jotain kolmisen tuntia.

Illalla kone laskeutui Pariisiin, ja kentältä ajettiin tilausbussilla hotellille. Paikka oli vähän jännä, mutta hotelli ihan ok. Varoiteltiin pahemmasta. Pelkästään ilmastointi ei oikein pelannut eikä ikkunaakaan saanut auki, joten aamuisin meillä oli niin sanottu oma sademetsä siellä suihkun jälkeen, heh... Hiukset ja iho käyttäytyivätkin vähän hassusti koko matkan.

Hotellilla sitten majoittauduttiin ja lähdettiin siinä sitten melkein saman tien metrolla illalliselle. Syötiin République-aseman tuntumassa ja saatiin mennä, minne haluttiin. Syömisen jälkeen käveltiin hieman kaupungin valoissa ja ihmeteltiin, että oltiin nyt siellä. Jee! Ekan yhteiskuvan jälkeen mentiikin sitten hotellille nukkumaan odottaen huomista kokonaista päivää intoa hihkuen.

Päivä 2

Eka kunnon päivä Pariisissa! Herättiin kello 7 ja mentiin puoli ysin paikkeilla aamupalalle. Aamupala oli ihan ok, mutta kyllä sekin alkoi lopussa hieman tökkiä, kun croissantteja ja jogurttia söi joka aamu. Klo 9 oli sitten lähtö hotellilta. Hankittiin viiden päivän metrolippu ja matkustettiin kohti Musée d'Orsayta. Kuljettiin siellä muuten metroilla tositosi paljon, ne on niin kätsyjä! Opin myös käyttämään niitä hyvin, joten ties vaikka joskus muuttaisinkin hetkeksi Pariisiin, hmm... hehe, we'll see.

Musée d'Orsay on siis museo, joka on ennen ollut juna-asema. Nähtiin siitä Louvrekin toisella puolella Seineä. Oli ihanan keväinen ilma! Pariisissa oli tosi kaunista, kun vihreitä puita oli kaikkialla, kukat kukkivat ja aurinkokin paistoi kirkkaasti. Hyvä tuuri kävi siis säiden suhteen, vaikka tuuli olikin hieman kylmä. Siellä oli myös niin ihania kujia vanhojen ja koristeellisten talojen joukossa, ja niissä taloissa ihania oli ihan superkauniita parvekkeita!

Enivei, jonotettiin siis d'Orsayhin. Museo oli kiva paikka, ihan kuin juna-asema isoine kelloineen kaikkineen. Huikea. Kierreltiin siellä jonkin aikaa, kunnes päätettiin mennä lounastamaan Rive Gauchen puolelle. Sain maistaa ekaa kertaa etanoita!!

Hyvä muuten, että otin repun mukaan enkä laukkua! Good choice. Syömisen jälkeen lähdettiin taas vähän kävelemään, l’île de la Cité'llä lähinnä. Nähtiin kaikkia kivoja kulmakahviloita, herkkukauppoja, katuja yms. Ne on niin ihania ja täynnä ihmisiä! Käveltiin Pont Neuf'ia pitkin (vanhin silta) ja mentiin Notre Damelle. Oli ihanan lämmin ja paljon ihmisiä. Oltais menty sisään, mutta oli kamala jono.

Siitä alkoikin sitten vapaa-aika iltaan saakka. Meillä oli tolla matkalla tosi paljon vapaa-aikaa ja saatiin mennä, minne haluttiin. Vähän jännää, mutta kivaa. Oli vähän niinku "pakko" selviytyä ongelmatilanteista ilman aikuisia. Päätettiin siis tuolloin mennä Luxembourgin puistoon. Käveltiin Rue du Chat-qui-Pêche ("kalastavan kissan katu") -kadun läpi, joka on Pariisin kapein katu - vain 1,8 metriä leveä.

Luxembourgin puistossa meidän piti käydä ottamassa kuva samasta kohtaa kuin Albert Edelfeltin Luxembourgin puistossa -teos on maalattu. Löydettiin täysin sama kohta ja otettiin siitä kuva. Jardin du Luxembourg oli niin ihana, yks lempparipaikkani tolla matkalla! Niin paljon kukkia, puita ja ihmisiä, jotka nauttivat aurinkoisesta lauantaipäivästä.

Sitten lähdettiin sieltä poies ja etsittiin vaivalla kahvila. Otin crème brûléen - oltiinhan nyt sentään Pariisissa! ♥ Kahvittelun jälkeen päätettiin mennä vähän shoppailemaan Galeries Lafayetteen. Siellä oli upea katto! Kierreltiin siellä jonkin aikaa, jonka jälkeen sitten tulimmekin takaisin hotellille. Tolla matkalla käveltiin niin paljon, että illalla kyllä maistui saman tien uni. Mun jalat olivatkin aivan puhki ja poikki kaikki päivät. Mutta oli se sen arvoista.

Siinä ensimmäisiä Pariisi-fiiliksiä, toivottavasti tykkäsitte! Ihan hävettää myöntää, mutta alun perin mulla oli näitä kuvia tähän postaukseen hieman yli sata... noh, vähän reilummalla kädellä siinä sitten itku silmässä poistelin niitä ja tällainen reilu kolmenkymmenen satsi on jo voitto. En tiedä, miten tuun selviämään sunnuntain päivästä, sillä siitä juttua kyllä riittää! Seuraavassa postauksessa siis palaillaan piiitkän höpötyksen kera. Au revoir!

Päätin nyt laittaa nää kuvat valtavan suurina, kun ei tohon pienennysongelmaan oikein ole löytynyt ratkaisua. Mutta lataako blogini sivusto nyt ihan järjettömän hitaasti? Jos ei, niin ehkä mä sitten vain unohdan ton ja laitan ne vaan tosi isoina - tilaahan ne vie ihan mielettömästi, mutta ei voi mitään. Haluan postata!! Enivei, näkyykö nää kuvat siis minkä laatuisina ja kuinka nopeasti ne latautuu? Kiitos paljon kaikille auttajille! ♥︎

6 kommenttia

1. ihana postaus, kun kerroit niin tarkasti :-) ♥︎ kuvat on hyvälaatusia ja mulla ainakin lataa suht nopeesti. jotkut kuvat ei lataa, mut kun päivittää sivun ja oottelee hetken nii kyl ne sit näkyy. :)

1. Ihana kuulla, että tykkäsit! ♥︎

Mahtavaa, jos nää kuvat lataavat edes suht nopeasti! Mutta kertokaa toki ihmeessä, jos niitä nyt minuutteja ja minuutteja tarvitsee odotella. Ja päivittelemällä tosiaan pitäisi kaikki kuvatkin tulla näkyviin. Kaiken kaikkiaan sulla onnistui siis hyvin? :-)

2. Ihan ekaksi - ihanaa, että bloggaat taas! ❤️ Oli jo ikävä sun värikkäitä, elämänilosia ja herkullisia postauksia! :-) toiseksi: ihania kuvia ja ääh apua - muhun iski ihan liian suuri matkakuume... Ja täydellinen kohde ois Pariisi! 😍 oon lukenu ranskaa koko kouluaikani eli n. 10 vuotta ja käyny monta kertaa Ranskassa, mutten ikinä Pariisissa! Yks unelmamatkakohteista siis ja jos multa kysyttäis, niin lähtö ois heti! ❤️ Ihania kuvia muuten; ihana fiilis välittyy ja kuvia ois voinu olla vaikka vielä enemmänkin. :-D ja ainakin mobiiliversiossa kuvat tuli heti esiin, originaalissa tosin latasi. :-/

1. Voi kiitos ihanasta kommentista, sait mut ihan hymyilemään! ♥︎

Oi mäkin luen ranskaa (tosin aloitin vasta kasilla) ja oon ihan rakastunut siihen kieleen ja koko maahan. Ja koska sä vielä oikeesti osaat ranskaa, niin kannattaa ehdottomasti käydä Pariisissa! Toivon siis, että pääset sinne piakkoin :-)

Ja haha, ehkä nää reilu kolmekymmentä kuitenkin riittää... :-D En halua, että joudutte liian kauan odotella näiden latautumista. Mutta veikö sulla siis siinä normaalissa ihan hirmuisen pitkään? Iso höh!

3. Todella ihana postaus, ihanaa tietää, että nautit tosta matkasta! :-) Lukiossa parasta tosiaankin on tuollaiset matkat, joita järjestetään pitkin lukioaikaa. Ite opiskelin kolmisen vuotta italiaa (+ ranskaa ja espanjaa, hihhuu) ja sitten meillä järjestettiin matka Firenzeen (ja muuallekin), mutta jouduin peruuttamaan koko matkan ja nyt harmittaa ihan silmittömästi :-( No, onneksi tässä on aikaa matkustella tulevaisuudessakin!

Kuitenkin, aivan ihania kuvia! Rakastuin ihan silmittömästi tuohon yhdeksänteen kuvaan, oi että! ♥ Jotenkin niin tumblr-matskua :-) Olisinko muuten ihan kamala jos pyytäisin lupaa laittaa tuon yhdeksännen kuvan Facebookin kansikuvaksi? Sulle tulee tietysti crediitit! Mutta jos oot tätä vastaan niin kunnioitan päätöstäsi ja jätän kuvan tietysti rauhaan :-)

Jään innolla odottelemaan muita postauksia tästä matkasta! Tätä oli niin ihana lukea, tulin niin paljon paremmalle mielelle, kiitos siitä ♥

Ja vielä tuosta blogger-jutusta: mulla ainakin tää sun blogi latautuu ihan normaalisti ja kuvat näyttää ihan hyvälaatuisilta! Tiedän kuitenkin muitakin bloggareita, joiden kuvista katoaa laatu jos he lataavat kuvat bloggerin kautta :-( Kyse on varmaan bloggerin jostain omasta ongelmasta, koska itekin koin saman jutun jo viime vuoden puolella ja siirryin lataamaan kuvat Photobucketiin ja sitä kautta siirsin kuvat tänne. Toivottavasti tää ongelma kuitenkin ratkeaa itsestään! :-)

1. Iso kiitos pitkästä kommentista, pelastit just mun illan! ♥︎ Ihana kuulla, että pidit postauksestani :-)

Toi matka oli kyllä ihana kokemus ja oon niin iloinen, että lähdin mukaan! Ja oi ihanan paljon olet opiskellut kieliä; kielien osaamisen on musta todella hieno taito. Harmi, että jäit paitsi Firenzen matkasta, mutta oot kyllä oikeessa: kyllä sitä ehtii matkustella myöhemminkin :-)

Tarkoitat siis tuota ikkunakuvaa tolla yhdeksännellä kuvalla? Kiitos paljon kehuista, itsekin tykkään siitä! ♥︎ Hyvä, että kysyit näin nätisti lupaa. Mulle siis käy, että laitat sen Facebookin kansikuvaksi, kunhan liität siihen selkeästi mun nimen ja blogini osoitteen tekijänoikeuksiksi. Laita vaikka blogini sähköpostiin sitten linkki sun kansikuvaan, kun saat sen laitettua. Kaiken kaikkiaan on kiva kuulla, että kuvani miellyttävät :-)

Ihana myös kuulla, että ootat näitä Ranskan postauksia innolla! Mäkin tulin niin paljon paremmalle mielelle tästä sun kommentista! ♥︎

Mahtavaa, että noi kuvat lataavat myös sulla suht nopeasti ja että ne näyttävät hyvälaatuisilta. Oon niin iloinen! En malta odottaa, että pääsen taas postailemaan... päätin siis nyt jatkossakin jättää nää kuvat näin suuriksi, kun ei kerran kukaan ole valittanut mistään minuutteja kestävästä latauksesta. Elikkäs kohta ollaan jo takaisin raiteilla! ;-)